Film­fotografer

Det ble skrevet historie da Rachel Morrison denne våren mottok en Oscar-nominasjon for filmen Mudbound. Det tok 90 år og over 600 Oscar-nominasjoner i kategorien beste filmfoto før en kvinne ble nominert. Den etterlengtede nominasjonen har Foreningen Norske Filmfotografer og vi lyst til å feire!

Filmfotografen leder den tekniske staben på settet og skal visualisere regissørens visjon. Filmfotografen gjør tekst om til bilder, noe som er utgangspunktet for alle fortellinger projisert på lerret, tv eller smarttelefon. Helt siden Lumièrebrødrene skapte levende bilder i 1895 har filmen trollbundet publikum. Og kvinner har vært en del av historien hele veien. Paradoksalt nok var det en større andel kvinner i Hollywood for hundre år siden enn det er nå.

Pionerer som Jenny Gilbertson (1902-1990) og Jessica Borthwick (1888-1946) banet vei for kvinnelige filmfotografer innen dokumentarfilm. Leni Riefenstahls Viljens triumf (1935) og Olympia (1938) har blitt stående som bautaer innenfor propagandafilmen. Til tross for det nazistiske budskapet er filmene anerkjent som stor filmkunst. Viljens triumf vant blant annet gull i Filmfestivalen i Venezia og har vært inspirasjonskilde for Geoge Lucas’ Star Wars-univers.

Gjennom filmhistorien har vi sett flere fantastiske kvinnelige dokumentarfilmfotografer. Men på spillefilmsiden har det det vært glissent. Britiske Brianne Murphy (1933-2003) ble med Fatso (1980) den første kvinnelige filmfotografen til å skyte en stor spillefilm i Hollywoods studiosystem. Murphy ble i 1985 Emmy-nominert for «Outstanding Cinematography» for tv-serien Highway to Heaven. Murphy ble også første kvinnelige medlem av ASC – American Society of Cinematographers.

I 15 år var hun eneste kvinne i foreningen. Men de siste årene har kvinnelige filmfotografer utmerket seg i større grad og vinner nå internasjonale fotopriser. Amerikanske Ellen Kuras er flere ganger Emmy-nominert og vant i år en Primetime Emmy for dokumentarfilmen Jane (2017). Amerikanske Reed Morano vant både Emmy og Golden Globe for tv-serien The Handmaid’s Tale (2017).

Få kvinner har fått muligheten til å skyte spillefilm i Norge. Men mye har skjedd de siste ti årene. Marianne Bakke vant i 2012 Amandaprisen for Årets foto for Få meg på, for faen (2011) og Anna Myking vant Kanonprisen i 2011 for Sykt lykkelig.

Rachel Morrison vant ikke Oscar i år, men Rachels nominasjon er en seier i seg selv. For første gang i prisutdelingens historie ble en kvinne nominert for beste filmfoto.

Foreningen Norske Filmfotografer mener at filmfotograf er et yrke for begge kjønn ogvi tror på mangfold. I enkelte miljøer er det en fordel at kvinner forteller kvinners historier. Men det handler ikke først og fremst om at kvinner er annerledes: Det er absurd å skulle utelukke halvparten av befolkningen. Alle yrker bør være tilgjengelig for alle. Kvinner er like gode ledere som menn, like kreative og visuelle. FNF ønsker å sette fokus på ubalansen i filmbransjen. Da må vi starte med oss selv – verstingen i klassen.

Ole Andreas Grøntvedt, FNF, Styremedlem Foreningen Norske Filmfotografer

Rachel Morrison på set.

Rachel Morrison.