Weekend
Vi markerer 25-årsjubileet til en av norsk films mest energiske kapitler.
Paret TK og Allan må flykte etter å ha brutt seg inn i et hus og tatt med seg en 9mm Beretta og datteren i familien. TK er en speedfreak, mens Allan har piller som sitt favorittdop. Flukten går til skjærgården med politiet i hælene. Vel fremme gjemmer de seg i et gammelt sommerhus med sitt nyervervede gissel, men snart havner kjærestene på kant med hverandre og bygdas originaler, samtidig som politiets nett snører seg rundt dem. TK har ingen intensjoner å gå ned uten kamp og helgen blir blodig alvorlig…
Med suksessfilmene Herman og Telegrafisten skrev Erik Gustavson seg behørig inn i norsk filmhistorie, men karrieren tok en brå sving med Weekend. Fremfor vár oppvekstskildring og malerisk nordnorsk erotikk, fikk vi her en film med tydelig slektskap til Cinéma du look, kjent fra regissører som Luc Besson og Jean-Jacques Beineix, blandet med nittitallets ultravold, samt en frenetisk MTV-aktig klipperytme. Alt akkompagnert med et den gang da moderne, elektronisk lydbilde.
Det brå skiftet bli ikke tatt godt i mot. Flere toneangivende kritikere slaktet filmen. Bård og Harald vitset om den i «Åpen post». Steffen Kverneland amputerte Weekend i tegneserieform og aktualitetsprogrammet «Agenda» på NRK viet filmen en hel episode, som simpelthen het «Hvorfor er norsk film så dårlig?». Filmen ble imidlertid godt mottatt i Dagbladet og ikke minst utenlands. Dette førte til at Erik Gustavson reiste til Hollywood og var i samtaler om en amerikansk nyinnspilling av Weekend, samt andre prosjekter. Weekend er også del av bølgen med norske thrillere og actionfilmer på nittitallet som inkluderer filmer som Farlig farvann, Mørkets øy, Livredd og 1732 Høtten, der de fleste fikk hard medfart av publikum og kritikerkorpset.
Filmens ettermæle er todelt. Der flere anser Weekend som en kalkun, har noen i ettertid har fremhevet filmens kvaliteter som foto og klipp, samt Arne Berggrens manus, som bevisst og ironisk harselerer med stereotypier. Filmen er heller ikke Erik Gustavsons eneste sjangerøvelse. Han debuterte med film noir-hyllesten Blackout, der han tok i bruk fagfolk fra det norske tegneseriemiljøet som var i ferd med å blomstre opp på åttitallet. På en måte er Weekend en tematisk oppfølger for tiåret som fulgte etter, og den er et verk som følger i kjølvannet av filmer som Pulp Fiction og Trainspotting, musikkvideo-estetikk og actionfilmbølgen fra Hong Kong.
Denne kvelden er vi så heldige at vi får besøk av regissør Erik Gustavson og manusforfatter Arne Berggren og vi ser frem til å gjøre opp status 25 år etter premieren for en av de mest utskjelte, men også mest energiske norske filmene som er laget. Podcasten Norsk kultfilm kommer også til visningen for å dekke filmen og spille inn en livesending sammen med gjestene og salongen.
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 37m (97 minutter) |
Produsert | Norge 1998 |
Regi | Erik Gustavson |
Medvirkende |
Camilla Strøm Henriksen, Kim Kolstad, Per Jansen, Thea Westby, Kai Remlov, Anne Marit Jacobsen, Lene Bragli, Jon Øigarden |
Tale | Norsk |
Tekst | Engelsk |
Aldersgrense | 15 år |
Visningsformat | 35mm |
Se mer av