Mann som går på vannet.

Velkommen Mr. Chance

Peter Sellers i en uforglemmelig rolle som den enkle gartneren Mr. Chance, i en tidløs amerikansk klassiker.

Velkommen Mr. Chance forteller den fornøyelige historien om analfabeten og voksenbarnet Mr. Chance, som har levd hele sitt liv innelukket i et hus med en hage, og med tv som eneste impuls og læremester. Hans oppgave i livet har vært å stelle husets hage som er omkranset av høye murer. Da «den gamle» dør endrer hans tilværelse seg totalt. En tilfeldighet bringer Mr. Chance, eller Chauncey Gardiner som hans navn etter hvert tolkes som, inn som gjest hos en innflytelsesrik industrimagnat som er tett knyttet til presidenten. Her oppfattes han som både original og genial, og får raskt status som organisasjonsspesialist, industrifilosof, sexobjekt og VIP i Washington.

Naiv ærlighet sikrer Mr. Chances suksess. Når han i nærheten av media eller selveste presidenten uttaler seg om trærnes røtter, eller årstidenes vekslende behov, blir dette tolket som dypsindige og kloke vurderinger av amerikansk industri og økonomi. Hans avvisninger av pressen og skyhet overfor kvinner blir tolket som karakterfasthet og viljestyrke. Mr. Chance har ingen aggresjoner, knapt nok følelser. Hans eneste ønske er i fred å kunne observere sine omgivelser. Han sier som folk flest at alt han ønsker seg er en hage, men i motsetning til menigmann mener han det. Og det bokstavelig talt. Men istedet blir han det politiske Amerikas svar på deres higen etter enkle løsninger.

Mr. Chance sier selv ingenting av betydning, det er bare hans omgivelser som legger det de selv mener inn i hans ord. Mest fordi de er redde for pinlige situasjoner, for at de har misforstått. Mr. Chance er den parodiske inkarnasjon av tv-tilskueren, mennesket som ikke ser noe i fjernsynet, men som ser fjernsyn. Ikke minst gjør han stor lykke når han opptrer på tv. Han er fortrolig med dette mediet, han eier ingen affeksjon eller nervøsitet, han smiler og slapper av og svarer på sin oppriktig naive måte. Fordi han mestrer tv-virkeligheten så elegant, vinner han også amerikanernes hjerter. Han virker klok og tillitsvekkende, og det er egentlig nok. Peter Sellers gjør i filmen en av sine siste roller, og klarer paradoksalt nok å skape en personlighet ut av denne smilende upersonlighet!

Flere begivenheter har gjort filmen viktigere for et norsk publikum nå enn for tyve år siden. Økende sosialisering gjennom skjermen, PC’en og Internett har skapt flere grønnsaker av Mr. Chances type. Enhver er hersker i sitt eget cyberspace. Christopher Laschs dystre diagnose anno 1979 om en narcissistisk kultur er i dag en indiskutabel forutsetning for å forstå kulturen. Like etter at filmen kom, ble Mr. Chance president i USA (Ronald Reagan 1981). Men allerede i 70-årene oppsto Norges første postmodernistiske politiske bevegelse (AKP). Simulasjon (etterapningen av arbeiderklassen, sjølproletarisering etc.) ble virkelighet i en hyperreell klassekamp. Først i 1997 fikk vi Norges første postmoderne regjering. (Jfr. Jagland) Uten å være medlem av partiet, kunne en bli minister over natta. Mr. Chance ble plutselig Stortingsrepresentant. Men han satt ikke lenge: Retorikken klarte ikke å skjule idiotiet. «Det norske huset» var en dårlig metafor. Jagland forsøkte seg etter avgangen med en annen – også uten suksess: «Å snu pyramidene». Eivind Tjønneland i Cinematekets sommerprogram år 2000.
There’s an exhilaration in seeing artists at the very top of their form: It almost doesn’t matter what the art form is, if they’re pushing their limits and going for broke and it’s working. We can sense their joy of achievement - and even more so if the project in question is a risky, off-the-wall idea that could just as easily have ended disastrously. Hal Ashby’s «Being There» is a movie that inspires those feelings. Roger Ebert
Teknisk informasjon om filmen Velkommen Mr. Chance
Attributt Verdi
Spilletid 2t 10m (130 minutter)
Originaltittel Being There
Produsert USA 1979
Regi Hal Ashby
Medvirkende

Peter Sellers, Shirley MacLaine, Melvyn Douglas, Jack Warden

Tale Engelsk
Tekst Norsk
Aldersgrense 12 år
Visningsformat 35mm

Se mer av