Våren 1890 flyttet Vincent van Gogh til Auvers-sur-Oise, nær Paris, der han ble gjest og pasient hos legen og samleren Paul Gachet. Her tilbrakte van Gogh de siste 70 dagene av sitt liv. Det er denne intense perioden i kunstnerens liv vi følger i filmen.
Filmen Van Gogh gir oss et innblikk i van Goghs hverdag og omgivelser, hans relasjoner og kunstneriske arbeid. Det er her i Auvers van Gogh skapte noen av sine mest kjente malerier, som «Kornåker med kråker», «Auvers-kirken» og «Portrett av Dr. Gachet». Vi kommer tett på noen av disse maleseansene i filmen og kan virkelig kjenne på kunstnerens sterke følelser og dedikasjon.
Filmen kaster lys over van Goghs rørende relasjon med broren Theo, som var kunstnerens viktigste støttespiller og inntektskilde. Vi møter også Theos kone, Johanna, som kom til å være avgjørende for å bevare og fremme arven etter van Gogh etter hans død.
Regissørens skildring av Vincent van Gogh skiller seg fra andre filmatiseringer ved at den kun tar utgangspunkt i kunstnerens siste måneder og framstiller Van Gogh som definitivt ikke sinnssyk.
Maurice Pialat er en av Frankrikes mest særegne filmskapere. Han ble utdannet som kunstmaler og hadde flere utstillinger i Paris etter krigen. På 50-tallet fikk han øynene opp for filmmediet. Han fikk gjennombrudd med filmer som Loulou og Under Satans sol, som ga ham Gullpalmen i Cannes i 1987. Van Gogh hadde premiere på filmfestivalen i Cannes i 1992, og samme år vant Jacques Dutronc en César-pris for beste mannlige skuespiller for rollen som Vincent van Gogh i filmen.
Denne visningen er støttet av Institut français.
Kunst på film
Kunst på film er presentert og kuratert i samarbeid med The Art Trotter – en læringsplattform og kunstklubb som gjør kunst enkelt, tilgjengelig og gøy for folk flest!
My dear Maurice, your film is astonishing, totally astonishing; far beyond the cinematographic horizon covered up until now by our wretched gaze. Your eye is a great heart that sends the camera hurtling among girls, boys, spaces, moments in time, and colors, like childish tantrums. The ensemble is miraculous; the details, sparks of light within this miracle; we see the big sky fall and rise from this poor and simple earth. All of my thanks, to you and yours, for this success – warm, incomparable, quivering. Cordially yours, Jean-Luc Godard. Jean-Luc Godard i et brev til regissør Maurice Pialat
What makes «Van Gogh» so remarkable, is Pialat and Dutronc’s refusal to fit this suicidal descent into the usual rhythms of the biopic. Conjuring a performance that’s constantly full of surprises, Dutronc flirts with his character’s despair, swinging from depression to elation with bewildering speed. BBC
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 2t 38m (158 minutter) |
Produsert | Frankrike 1991 |
Regi | Maurice Pialat |
Medvirkende |
Jacques Dutronc, Alexandra London, Gérard Sety, Bernard Le Coq, Courinne Bourdon |
Tale | Fransk |
Tekst | Engelsk |
Aldersgrense | 12 år |
Visningsformat | DCP |
Bildeformat |
1.66:1
1.66:1
|
Se mer av