«I hated the 90’s. The 90’s fucking sucked,» sier karakteren til Mickey Rourke, den avdanka og skambankte bryteren Randy Robinson, i The Wrestler. 90-tallet var tiåret da karrieren til 80-tallshelten Rourke for alvor falt sammen, og det samme har vært skjebnen til Robinson. The Wrestler er det gnistrende resultatet av samarbeidet mellom disse tre talentene: Mickey Rourke, skuespilleren som en gang var 80-tallets svar på Marlon Brando, som gjør et oppsiktsvekkende comeback i en rolle som det er vanskelig å glemme. Darren Aronofsky, som igjen viser en makeløs evne til å estetisere ubehag, og Maryse Alberti, som gir filmen et dokumentarisk uttrykk som gjør den ellers animerte karakteren til Rourke troverdig, og som gir filmen et hjerte.
Filmfotograf Maryse Alberti
Franske Maryse Alberti (født 1954) har jobbet både med dokumentarfilm (Crumb, When We Were Kings) og visuelt sofistikerte fiksjonsfilmer, som Todd Haynes’ Poison og Velvet Goldmine.
Rourke creates a galvanizing, humorous, deeply moving portrait that instantly takes its place among the great, iconic screen performances. An elemental story simply and brilliantly told, Darren Aronofsky’s fourth feature is a winner from every possible angle. Todd McCarthy, Variety
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 49m (109 minutter) |
Produsert | Frankrike/USA 2008 |
Regi | Darren Aronofsky |
Medvirkende |
Mickey Rourke, Marisa Tomei, Evan Rachel Wood |
Tale | Engelsk |
Tekst | Norsk |
Aldersgrense | 15 år |
Visningsformat | 35mm |
Bildeformat |
2.35:1
2.35:1
|
Se mer av