![](https://cin.imgix.net/images/The-Arc_2.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=600&s=1bdbb73c491095dd8693150fdcb778b8 600w, https://cin.imgix.net/images/The-Arc_2.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=800&s=8ab316908607bf0d045f6be901ee090e 800w, https://cin.imgix.net/images/The-Arc_2.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1000&s=d03645f6de726f22ad3be9aac034755a 1000w, https://cin.imgix.net/images/The-Arc_2.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1200&s=65927ca51f99e30e4566aefe784d5236 1200w, https://cin.imgix.net/images/The-Arc_2.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1400&s=f7b2a94b02fa60ebf744b94a8bc6da66 1400w, https://cin.imgix.net/images/The-Arc_2.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1600&s=5fd17e7ad208a9a98256acf60f3aa1a7 1600w, https://cin.imgix.net/images/The-Arc_2.jpg?auto=format%2Ccompress&cs=srgb&fit=clip&fm=jpg&q=90&w=1800&s=66d050cbcfb3a5d4d3b756dc50f7352d 1800w)
The Arc følger en manns reise fra øst til vest. Filmens åpning – den nesten 10 minutter lange tittelsekvensen – er et lite mesterverk i seg selv. I korte tablåer fortelles et halvt liv uten et eneste ord – dette er visuell stenografi i slående effektive og vakre bilder. Når så filmen starter er vi allerede godt inne i historien om sveiseren som var på vei til å bli fagforeningspamp, men falt i unåde. Resten av filmen er bruddstykker av hans liv på veien, møter med mennesker hvis liv han ser ut til å påvirke. I en prosess hvor hans jordiske gods blir stadig mindre finner han andre verdier og andre måter å utvikle seg på.
Den amerikanske regissøren Rob Tregenza er et ubeskrevet blad for de fleste, men blant dem som har fulgt ham og kjenner ham godt finner vi størrelser som Jean-Luc Godard og kritikerguruen Jonathan Rosenbaum. Sistnevnte har beskrevet Tregenza som «one of the best cinematographers on the planet».
Så hvem er Rob Tregenza? I 1988 gjorde han seg bemerket med debutfilmen Talking to Strangers, som er en eksepsjonell film bestående av ni ubrutte ti minutters tagninger med virtuose og flytende kamerakjøringer som fanger inn karakterer og situasjoner fra Baltimores gater. Det som er ekstra imponerende, er at filmen ble spilt inn 1:1, med kun én tagning av hver scene.
Den franske legenden Jean-Luc Godard så Talking to Strangers og han likte det han så. Samarbeidet mellom Tregenza og Godard resulterte i filmen Inside/Out, hvor Godard fungerte som ukreditert produsent. Godard var ikke den eneste filmskaperen som så Tregenzas talenter som fotograf. I 1998 fotograferte han Alex Cox’ Three Businessmen, og den ungarske mesteren Bela Tarr hyret ham som fotograf på den fantastiske Werckmeister Harmonies i 2000.
I 2016 dro Rob Tregenza til Norge for å spille inn den usedvanlige Gavagai, inspirert av Tarjei Vesaas’ poesi og med tyske Andreas Lust i hovedrollen. I august kommer Tregenza tilbake til Norge, og vi benytter anledningen til å sette opp hans sjeldne film nummer to, den visuelt slående og gåtefulle The Arc fra 1991.
Tregenza remains a master cinematographer throughout, and the various ellipses between sequences are often as provocative as the sequences themselves Jonathan Rosenbaum
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 36m (96 minutter) |
Produsert | USA 1991 |
Regi | Rob Tregenza |
Medvirkende |
Ash Adams, Gregory Fennell, Catherine Fogarty |
Tale | Engelsk |
Tekst | Utekstet |
Aldersgrense | 12 år |
Visningsformat | DCP |
Se mer av