Som i et speil
Ingmar Bergman på sitt aller beste, med mesterlig foto av Sven Nykvist og uforglemmelig spill av Harriet Andersson.
Den suksessrike forfatteren David har reist ut til sitt landsted sammen med sine to barn, Minus og Karin, samt Karins ektemann. Karin er ikke frisk; indre stemmer forteller henne at Gud snart vil åpenbare seg. Sammenkomsten er tilsynelatende motivert av familiens ønske om Karins bedring, men en svært mangelfull forståelse av hva hun trenger gjør ikke det så lett.
Som i et speil inngår sammen med Tystnaden og Nattverdsgjestene i en trilogi der Ingmar Bergmans utforsker gudstroen – eller fraværet av den. Filmen er et ubehagelig kammerspill, en minimalistisk iscenesatt skildring av eksistensielle sammenbrudd. Effektfulle kulisser, Sven Nykvists mesterlige fotografi og Harriet Anderssons Karin forårsaker at flere av scenene lagrer seg i underbevisstheten din, i skuffen merket ”mareritt-materiale”.
«En del film är konst. Ingmar Bergmans film Såsom i en spegel är konst.» Pär Rådström i Bonniers Litterära Magasin
«You can freeze almost any frame of this film and be looking at a striking still photograph. Nothing is done casually. Verticals are employed to partition characters into a limited part of the screen. Diagonals indicate discord. The characters move into and out of view around the cottage as if in a play. The visual orchestration underlines the disturbance of Karin’s mental illness, and the no smaller turmoil within the minds of the others.» Roger Ebert
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 29m (89 minutter) |
Originaltittel | Så som i en spegel |
Produsert | Sverige 1961 |
Regi | Ingmar Bergman |
Medvirkende |
Harriet Andersson, Max von Sydow, Gunnar Björnstrand |
Tale | Svensk |
Tekst | Norsk |
Aldersgrense | 15 år |
Visningsformat | 35mm |
Lyd | Mono |
Bildeformat |
1.37:1
1.37:1
|
Se mer av