Soleil ô forteller om en ung mauritansk mann i 60-tallets Paris, som sliter med å finne arbeid og husvære. Utdannelsen hans viser seg å være irrelevant og han blir møtt med utnyttelse, ukvemsord og fordommer.
Soleil ô syder av en nødvendighet etter å bli laget. Hondo baserte seg på personlig observasjon i sin skildring av hvordan afrikanske menn i arbeidsmigrasjon til Frankrike måtte tilpasse seg et system av hvitt overherredømme, tilsvarende den ny-kolonialismen Franz Fanon tidlig i samme tiår observerte ville etterfølge europeisk okkupasjon av land på det afrikanske kontinentet.
Med Hondo benytter ikke realistisk narrativ og slår an tonen i en slags animert forfilm. Gjennom klipp, Hondos egen kommentarstemme og et aktivt søkende kamera får en eksperimenterende effekt av å løse opp skillet mellom fiksjon, det dokumentaristiske og essay-formatet.
Med Hondo kom til Frankrike i 1959, for så å overleve fra inntekter fra en rekke strøjobber. På 60-tallet begynte han som statist i og dubber av tv- og film-innspillinger, for senere å få filmfoto-oppdrag. Da han i 1965 begynte innspillingen av Soleil ô, var det som et fullstendig selvfinansiert prosjekt som det tok fire år å gjøre ferdig. I 1970 ble filmen vist i Cannes og på Locarnofestivalen, hvor den vant prisen for beste film.
Vi viser Soleil ô i en restaurert utgave fra Cineteca di Bologna. Filmen inngår i World Cinema Foundations verdensarvserie og er å regne som en klassiker innen afrikansk filmarv.
Om restaureringen
Filmen er restaurert av Cineteca di Bologna ved L’Immagine Ritrovata-laboratoriet i samarbeid med Med Hondo. Restaureringen ble støttet av Hobson/Lucas Family Foundation og The Film Foundation’s World Cinema Project.
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 38m (98 minutter) |
Produsert | Frankrike/Mauritania 1967 |
Regi | Med Hondo |
Medvirkende |
Robert Liensol, Théo Légitimus, Ambroise M'Bia
|
Tale | Fransk og arabisk |
Tekst | Engelsk |
Aldersgrense | 15 år |
Visningsformat | DCP |
Samarbeidspartnere
Se mer av