To regissører er kreditert for Salomé, men denne filmen er først og fremst russisk-amerikanske Alla Nazimovas verk. Nazimova var født i dagens Ukraina, utdannet seg til skuespiller og reiste ut i verden. Hun slo seg ned i USA og gjorde stor suksess i stykker av Ibsen og Tsjekhov, før hun dro til Hollywood, hvor hun både skrev, produserte og regisserte filmer, spilte i dem og gjerne også bidro med lys, kostymer og scenografi. Filmene hennes var eksperimentelle og visuelt utfordrende, men ingen suksess hos hverken publikum eller kritikere da de kom. I ettertid har Salomé fått kult-status og regnes som et viktig feministisk verk.
Filmen er basert på Oscar Wildes stykke med samme navn, som igjen bygger på bibelhistorien om kong Herod og drapet på Johannes døperen. Salomé, spilt av Nazimova selv, skjemmes bort av sin stefar. Hun blir interessert i Jokaanan (Johannes) som er fange i palasset, og når han ignorerer henne legger hun en plan for å straffe ham.
Filmen er i sin helhet innspilt i fantastiske, stiliserte kulisser innendørs for å ha full kontroll over lyssetting og foto. Både scenografien og de utrolige kostymene var inspirert av Aubrey Beardsleys illustrasjoner til Wildes stykke. Her er det fjær, parykker med små lyspærer og sølv-lamé, og ikke minst mye naken hud. Gester, symboler og danseinspirerte bevegelser erstatter konvensjonelt skuespill.
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 14m (74 minutter) |
Produsert | USA 1922 |
Regi | Charles Bryant & Alla Nazimova |
Medvirkende |
Alla Nazimova, Mitchell Lewis, Rose Dione, Nigel De Brulier |
Tale | Stum |
Tekst | Engelske mellomtekster |
Aldersgrense | 12 år |
Visningsformat | DCP |
Lyd | Stum |
Bildeformat |
1.33:1
1.33:1
|
Se mer av