Hvordan kunne en 26 år gammel mann lage et mesterverk som Citizen Kane? Og hva var kostnadene ved å bruke en av samtidens mest innflytelsesrike personer som modell? I RKO 281 (studioets egen filmproduksjonkode) forsøker regissør Benjamin Ross og manusforfatter John Logan å nærme seg et svar på disse spørsmålene. I en film som har en nesten like turbulent produksjonshistorie som Citizen Kane, blir vi med på alle faser av tilblivelsen til det som nå regnes som den viktigste filmen produsert i USA.
Filmen er delvis basert på dokumentaren The Battle Over Citizen Kane, men helt i Orson Welles ånd tar man seg likevel noen friheter med fakta. Så det var kanskje ikke eksakt helt slik det skjedde, men bruken av reelle filmklipp, avisartikler, radioutdrag og musikk gir en svært så autentisk følelse. Når filmen i tillegg er velskrevet og byr på glitrende skuespill, er det ikke rart den sopte med seg hele ni Emmy-priser i 2000.
Se også
Vi viser RKO 281 i tospann med Citizen Kane.
Sjelden er indre sjelelige motsetninger hos et utpreget maktmenneske skildret med større troverdighet. F.W. Dagbladet
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 27m (87 minutter) |
Produsert | USA 1999 |
Regi | Benjamin Ross |
Medvirkende |
Liev Schreiber, James Cromwell, Melanie Griffith, Brenda Blethyn, John Malkovich, Liam Cunningham |
Tale | Engelsk |
Tekst | Norsk |
Aldersgrense | 9 år |
Visningsformat | 35mm |
Lyd | Dolby SR |
Bildeformat |
1.85:1
1.85:1
|
Se mer av