I likhet med de fleste sentrale karakterer i Bressons filmer, er den unge lommetyven vi møter i Pickpocket en mann med blikket delvis vendt bort fra den hverdag som omgir ham. Han har stilt seg utenfor samfunnet, og i sin isolasjon overbeviser han seg selv om at han står over det. Han snakker om overmennesker og lover som ikke finnes. Tyveriene blir en rituell handling, og Bresson framstiller dem også som kunst, en fingerballett. Tyveriene blir en test for å sjekke om teoriene hans fungerer.
Filmen utspiller seg i et realistisk parisermiljø, og gir en detaljert skildring av hvordan lommetyver kan jobbe i en storby. Men realismen er bare tilsynelatende: Den politimannen som lommetyven Michel blir konfrontert med, dras mot og kjemper med, er ingen Maigret, men en gudsgestalt. Og den unge kvinnen som til slutt gjør Michel mottakelig for kjærligheten er ingen vanlig pariserjente, men godheten som skytsengel.
Uansett om man er svak for religiøs symbolikk eller ikke, etterlater Pickpocket et avtrykk i minnet som bare dypt personlige og kunstnerisk kompromissløse visjoner kan gjøre.
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 16m (76 minutter) |
Produsert | Frankrike 1959 |
Regi | Robert Bresson |
Medvirkende |
Jean-Baptiste Lulli Medv Martin Lasalle, Pierre Leymarie, Jean Pelegri |
Tale | Fransk |
Tekst | Engelsk |
Aldersgrense | 9 år |
Visningsformat | DCP |
Bildeformat |
1.37:1
1.37:1
|
Se mer av