Panserkrysseren Potemkin
Monumental stumfilm som revolusjonerte filmspråket for alltid.
Panserkrysseren Potemkin er en av filmhistoriens giganter. Med sterkt retoriske og intenst dramatiske virkemidler gjorde den noe fundamentalt med filmspråket; den gjorde det klart en gang for alle at film ikke er ensbetydende med en nøytral registrering av virkeligheten, men at filmmediet er særdeles velegnet til å manipulere og å påvirke.
Panserkrysseren Potemkin (1926) var den unge sovjetiske filmskaperen Sergei Eisensteins andre film etter debuten med Streik året før. Filmen er et høydepunkt blant de sovjetiske montasjefilmene og utforsket en ekspressiv redigeringsteknikk der klippingen eller sammenstillingen av bildene sto i sentrum for oppmerksomheten. Filmen søkte å fremstille kollektivet som helt framfor en individualisert tradisjonell helteskikkelse i tråd med radikale ideer i det etter-revolusjonære Sovjet.
Potemkin ble, i likhet med Pudovkins Moren, produsert i forbindelse med 20-års jubileet for 1905-opprøret mot tsaren. Eisenstein valgte å ta utgangspunkt i et par hendelser (mytteriet på panserkrysseren og den påfølgende massakren på Odessa-trappene) og derved fremstille filmens tematiske hovedpoeng: tsarens tyranniske styre og den gryende revolusjonære stemningen blant det russiske folk.
«Cinema history’s third great game-changer, after The Birth of a Nation and The Cabinet of Dr. Caligari.» J. Hoberman, Village Voice
«One of the fundamental landmarks of cinema.» Roger Ebert
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 26m (86 minutter) |
Originaltittel | Bronenosets Potemkin |
Produsert | Sovjetunionen 1925 |
Regi | Sergej Eisenstein |
Medvirkende |
Matroser fra den Røde Marine, borgere av Odessa, Alexander Antonov, Grigorij Alexandrov |
Tale | Stum |
Aldersgrense | 15 år |
Visningsformat | 35mm |
Lyd | Stum |
Bildeformat |
1.33:1
1.33:1
|