Oslo, 31. august
Joachim Triers film regnes som en av tidenes beste norske filmer.
Med Oslo som bakteppe tar Joachim Trier oss med på en enkel og samtidig kompleks skildring av et menneske som er i ferd med å gi opp, men som kanskje finner en grunn for å leve videre likevel. Eller kanskje ikke.
Med et lekent og svært bevisst filmspråk skildres et avgjørende døgn i Anders’ liv, som også kan oppleves som et helt liv.
Filmen utgjør andre kapittel i Triers Oslo-trilogi, tre filmer om utenforskap, som startet med Reprise (2006) og som ble avrundet med Verdens verste menneske (2021).
Foredrag før filmen
Før visningen kl. 17.00 blir det foredrag om Joachim Trier ved Anne Gjelsvik, professor i filmvitenskap på NTNU. I den nye boka ReFocus: The Films of Joachim Trier tar hun for seg Joachim Triers filmografi, med fokus på hans filmatiske stil, hans status og de viktigste temaene i filmene, som minner, sted, identitet, vennskap og kunst. Dette er den første dyptpløyende akademiske studien av Triers arbeid, formidlet på en grundig og engasjerende måte. I foredraget vil Gjelsvik snakke om Oslo 31. august i Joachim Triers filmografi.
This is a lovely book about a great Norwegian filmmaker. It is written with a nuanced film analytical sensibility to both larger themes and filmic details. Its combination of sharp discussions with a profound admiration of the filmmaker’s work and an at once precise and easily accessible language makes it a pleasure to read. Professor Anne Jerslev, Universitetet i København, om boka «ReFocus: The Films of Joachim Trier»
A coolly observed yet boundlessly compassionate day in the life of a recovering drug addict, «Oslo, August 31st» breaks your heart many times over. Ty Burr, Boston Globe
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 35m (95 minutter) |
Produsert | Norge 2011 |
Regi | Joachim Trier |
Medvirkende |
Anders Danielsen Lie, Ingrid Olava, Iselin Steiro |
Tale | Norsk |
Tekst | Engelsk |
Aldersgrense | 15 år |
Visningsformat | 35mm |
Forestillinger
-
Foredrag (på norsk) om Joachim Trier ved professor Anne Gjelsvik før filmen.
Se mer av