Foto: En mann står på en bakketopp med hendene hevet, høyt gress foran ham.

Ordet

Carl Th. Dreyers eksepsjonelle film om et religiøst mirakel er blant filmhistoriens fineste filmer, og den usannsynlige inspirasjonskilden for alt fra Exorsisten til Breaking the Waves.

Her har du en godt bevart hemmelighet – Dreyers Ordet er ikke blant de mest kjente klassikerne, men mange regner den blant sine aller største filmopplevelser. Ikke minst er det mange regissører som holder Ordet høyt; Lars von Triers Breaking the Waves og Riget står i stor gjeld til denne filmen, produsenten og manusforfatteren James Schamus plasserer den på andre plass på lista over sine favorittfilmer – foran mer kjente klassikere som Jordbærstedet, Tokyo Story og Umberto D. William Friedkin sier at Ordet var en direkte inspirasjon for Exorsisten.

Ordet er et stille, behersket drama om to familier i en dansk landsby i 1925, og om konflikten som oppstår når sønnen til den velstående Borgen vil gifte seg med datteren til skredderen. Problemet er at de to familiene bekjenner seg til to ulike former for kristendom; Borgen-familien til den lysere, livsbejaende sorten, og skredderen Peter til den mørkere og mer livsfornektende formen for tro. Mye av filmen handler om hvordan de to familieoverhodene braker sammen, men filmens egentlige drama oppstår rundt Borgens sønn Johannes, som har studert teologi og blitt gal i hodet – han tror han er Jesus. Og så skjer det noe mot slutten av denne filmen, som du ikke tror er sant, og som løfter hele filmen, på en umulig og usannsynlig måte, opp mot himmelen. «The first two hours of the film consist mainly of Danish farmers and craftspeople arguing about Christian theology in veritable slow motion,» sier James Schamus, «the final six minutes, unless you’re an alien replicant, will have you on your knees, eyes lifted in wonder to the screen.»

Ordet er mesterlig fortalt gjennom en serie lange kontinuerlige tagninger (opp til åtte minutter) og innehar en stilistisk renhet som kan ta pusten fra deg. En på alle måter eksepsjonell filmopplevelse.

Normally, you would not be interested in a film about Christianity and matters of religious faith, but Dreyer’s direction is so exact and piercing that you are quickly swept up into the story, which begins to remind you of a piece of music, as if the film were a visual translation of a two-part invention by Bach. Paul Auster i romanen «Invisible»
The viewer gets a sense of complete control in a Carl Dreyer film; there are no missteps, no lapses, no mistakes. Rather, the film gives Dreyer’s view of the world just as Dreyer envisioned it. Each shot is constructed with infinite precision, and each picture is a visual treat. Paul Schrader
Teknisk informasjon om filmen Ordet
Attributt Verdi
Spilletid 2t 6m (126 minutter)
Originaltittel Ordet
Produsert Danmark 1955
Regi Carl Th. Dreyer
Medvirkende

Henrik Malberg, Emil Hass Christensen, Preben Lerdorff Rye, Cay Kristiansen

Tale Dansk
Tekst Engelsk
Aldersgrense 15 år
Visningsformat 35mm
Lyd Mono
Bildeformat 1.37:1
1.37:1