Nostalghia
Den første filmen som Tarkovskij spilte inn utenfor Sovjetunionen – en film om tilhørighet og adskillelse.
På 1700-tallet ble den usedvanlig begavede russiske musikeren Maximilian Beryózovskij sendt til Italia for å studere musikk og komposisjon. Her bodde han i lengre tid, men ute av stand til å glemme sitt fedreland, og til tross for at han visste hvilken ufrihet som ventet, så valgte han å vende tilbake. Kort tid etter tok han sitt eget liv. Denne komponisten spiller en viktig rolle i Nostalghia og er en nøkkel til å forstå hva Tarkovskij vil med sin film.
Vi møter poeten Gorchakov på sin reise rundt i Italia på leting etter spor av Beryózovskij, og kanskje viktigere, etter en balanse i sin egen tilværelse. Nostalgi er ikke nødvendigvis bare en lengsel etter andre tider og steder, men også etter en tapt harmoni i menneskesinnet.
I en berømt sekvens møter Gorchakov den eksentriske og sky Domenico (Erlend Josephson), en mann som en gang holdt familien sin innesperret i sju år i et forsøk på å beskytte dem mot en verden i forfall, og en mann som regnes som gal. Dominico får Gorchakov til å prøve å gjøre noe som han selv aldri har klart: Å bære et stearinlys mens han går gjennom bassenget i kurbadet Bagno Vignoni i Siena uten at det slukner. Dette skal ikke bare ha en helbredende effekt, det skal redde verden.
How could I have imagined as I was making Nostalghia that the stifling sense of longing that fills the screen space of that film was to become my lot for the rest of my life; that from now until the end of my days I would bear the painful malady within myself? Andrej Tarkovskij
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 2t 10m (130 minutter) |
Originaltittel | Nostalghia |
Produsert | Sovjetunionen/Italia 1983 |
Regi | Andrej Tarkovskij |
Medvirkende |
Oleg Jankovskij, Domiziana Giordano, Erland Josephson |
Tale | Italiensk og russisk |
Tekst | Svensk |
Aldersgrense | 12 år |
Visningsformat | 35mm |
Bildeformat |
1.66:1
1.66:1
|
Se mer av