Michelangelo Antonionis Natten utgjør sammen med L’avventura og Feber en trilogi om menneskelig ensomhet og fremmedgjøring i det moderne samfunnet, tema som er like aktuelle i dag som de var for over 60 år siden.
Giovanni (Marcello Mastroianni) er suksessrik forfatter. Han bor sammen med sin vakre kone Lydia (Jeanne Moreau) i Milanos fasjonable strøk. Etter et sykehusbesøk hos en døende venn, blir Lydia forbannet på sin mann hvorpå de to drar hver sin vei.
Senere samme dag, når ekteparet skal delta på et selskap i forbindelse med Giovannis siste boklansering, er de ennå ikke på talefot med hverandre. Etter en stund forlater Lydia Giovanni på festen og vandrer gatelangs i Milano.
Giovanni og Lydia har vært gift i ti år, men ekteskapet har langsomt gått i oppløsning. Lydia kjeder seg på grunn av sin éndimensjonale mann. Forholdet blir heller ikke bedre av mangelen på kommunikasjon mellom de to. Dette stiller Lydia i forlegenhet, noe hun selv er klar over. Haken er altså ikke å identifisere problemet, men for Lydia er dette en virkelighet hun ikke vet hvordan hun kan komme ut av.
Det er flere festscener i filmen, men selskapelighetene og de flotte omgivelsene til tross, grunnstemningen i Natten er dyster, og ambivalensen som oppstår er talende for filmens tematikk. På utsiden ser alt tilsynelatende perfekt ut, men på baksiden skjuler tomheten seg.
Merk deg for øvrig Monica Vitti i rollen som millionærdatteren Valentina. Vitti ble regnet som dronningen av italiensk film på 60-tallet, på grunn av sin arresterende utstråling og sterke rolleprestasjoner, ikke minst i Antonionis filmer. Hun døde nylig i en alder av 90 år.
Film og psykoanalyse
Film og psykoanalyse er et fast programkonsept på Cinemateket som arrangeres i samarbeid med Norsk psykoanalytisk forening.
Opplesning og samtale etter filmen
Etter filmen vil forfatteren Hanne Ørstavik lese fra sin roman Roman. Milano (2019), som omhandler Antonionis film, som utgangspunkt for en samtale med publikum. Innlegget har tittelen «Å rulle en ball over gulvet».
Hanne Ørstavik har gitt ut en rekke romaner siden debuten med Kjærlighet i 1997, og hun har vunnet uttallige priser og blitt oversatt til flere språk. Hennes siste roman, Bli hos meg, kom i 2023.
Da jeg flyttet til Milano for åtte år siden, begynte jeg å se film for å forstå hvor jeg var havnet hen, for å forstå noe om hva dette samfunnet var for noe, jeg så gamle filmer, så meg bakover, for å forstå hvor det hele kom fra, jeg så Mussolinis propagandafilmer fra tyve- og tredvetallet, laget for å nå et folk hvor veldig mange ikke kunne lese, nå dem med bildene. Og jeg så alt av Pasolini, og de gamle svarthvitt-filmene som ligger på youtube, og Scolas «La famiglia», og alt mulig jeg kom over, men det som rørte og fortsatt rører meg sterkest, er filmene til Michelangelo Antonioni. Hanne Ørstavik
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 2t 1m (121 minutter) |
Originaltittel | La notte |
Produsert | Italia/Frankrike 1961 |
Regi | Michelangelo Antonioni |
Medvirkende |
Marcello Mastroianni, Jeanne Moreau, Monica Vitti |
Tale | Italiensk |
Tekst | Engelsk |
Aldersgrense | 12 år |
Visningsformat | 35mm |
Bildeformat |
1.85:1
1.85:1
|
Forestillinger
-
Opplesning og samtale ved Hanne Ørstavik etter filmen.
Se mer av