I sin utforskning av den menneskelige psyke er Bergman stadig på jakt etter de situasjoner hvor vi er nakne og sårbare, bare der faller maskene og vi er oss selv. Med all vår angst og våre fordommer, men for noen er det også et sted hvor uante ressurser av varme og kjærlighet bryter seg frem. I Nära livet har Bergman funnet nettopp et slikt sted, i fødeavdelingen på et større sykehus.
Vi møter tre kvinner, alle gravide, men i helt forskjellige livssituasjoner. Fra den forlovede ungjenta, med en kjæreste som ikke ønsker barnet, til de gifte kvinnene som henholdsvis lever i et gledesløst ekteskap og i et lykkelig et. I et kaldt og klinisk sykehuslandskap, er det opp til de tre kvinnene å finne varme i hverandre. De venter på å føde, men blir selv gjenfødt i de opplevelser dette oppholdet bringer.
Nära livet fikk tre viktige priser på filmfestivalen i Cannes i 1958: Ingmar Bergman fikk regiprisen, Eva Dahlbeck, Ingrid Thulin, Bibi Andersson og Barbro Hiort af Ornäs delte prisen for beste kvinnelige skuespiller, og Ulla Isaksson fikk prisen for beste manus.
«Nära livet är Ingmar Bergmans bästa film. En av de bästa filmer som svensk film över huvud taget har åstadkommit.» Dagens Nyheter
«Svällande bröst, överallt sura mjölkskvättar, tallösa fysiska omständigheter […]. Jag mådde illa och tvangs relatera till egna erfarenheter som evigt handfallen, evigt eskaperande pappa.» Ingmar Bergman
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 24m (84 minutter) |
Produsert | Sverige 1958 |
Regi | Ingmar Bergman |
Medvirkende |
Ingrid Thulin, Eva Dahlbeck, Bibi Andersson, Barbro Hiort af Ornäs, Max von Sydow, Erland Josephson |
Tale | Svensk |
Tekst | Engelsk |
Aldersgrense | 15 år |
Visningsformat | DCP |
Lyd | Mono |
Bildeformat |
1.37:1
1.37:1
|
Se mer av