
Filmsalongen markerer denne kvelden 80-årsdagen til Axel Helgeland, vinner av æres-Amanda og en meget
sentral, allsidig og produktiv aktør i norsk filmliv. Deretter viser vi en film
han selv har valgt fra egen opusliste. Mendel fra 1997 har gjenvunnet sin
aktualitet.
Helgeland
har vært direktør for Norsk Film A.S., direktør i senere selskaper, produsent for en
rekke sentrale verk (Breaking the Waves, Jeg er Dina), debattant, han har vært med på
å tilrettelegge filmordninger og jobbet som manusforfatter. Og filmaktiv til nå med
produsentroller for Krigsseileren og La elva leve.
Hva
gjør en produsent? Dette er spennende å drøfte. Så viser vi Mendel av Amanda-vinneren,
filmprofessoren, sosialantropologen og den jødiske flyktningen Alexander Røsler
(1947-2021). Han kom til Norge fra Tyskland i 1954. I manuset drar Røsler på
egne erfaringer om utenforskap og stor skepsis overfor tyskere. Og jøder. Her er
satire over påtrengende forsøk på å omvende dem. Og mye annet i datidens Norge.
Sett med munter melankoli.
Røsler
veksler mellom oppløftende humor, bunnløst alvor og usedvanlig modenhet.
Filmspråket er variert; drømmer og traumer veksler med barsk virkelighet.
Smidig sammensatt – og kontrastert.
Foreldrene
hadde overlevd holocaust. Prisen de måtte betale for det, var evige traumer som det ikke måtte snakkes
om. Barna skulle beskyttes fra redslene.
Thomas
Jüngling Sørensen gjør en inntrengende rolle som den undrende og pågående
Mendel. Han som ville vite!
Røslers
ideal: Mennesker som kan vise åpenhet overfor andres kultur når de har slitt
seg frem til en avklarende holdning til den egne.
Per
Haddal
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 36m (96 minutter) |
Produsert | Norge 1997 |
Regi | Alexander Røsler |
Medvirkende |
Thomas Jüngling Sørensen, Teresa Harder, Hans Kremer, Martin Meingast, Charlotte Trier |
Tale | Norsk |
Tekst | Utekstet |
Aldersgrense | 12 år |
Visningsformat | 35mm |
Se mer av