Maria do mar
Makeløs hyllest til et kulturlandskap og en poetisk kjærlighetshistorie.
I 1918 ga en desillusjonert Leitão de Barros opp sitt korte virke som regissør og viet seg helt til teateret og malerkunsten. Fra midten av 20-tallet tilbrakte han somrene i den idylliske kystbyen Nazaré sammen med sin malerkollega og svoger Martins Barata, samt den fremtidige filmskaperen António Lopes Ribeiro. Her ble han vist noen amatøropptak som Ribeiro hadde gjort av stedet og ble dermed overbevist om å gjenoppta regissørgjerningen. Resultatet ble den halvtimes lange dokumentaren (kun deler er bevart) Nazaré, Praia de pescadores, en ren hyllest til stedet. Men ved å gjøre en slik kortfilm ble ideen til spillefilmen Maria do mar født. Denne sene stumfilmen (1930, første lydfilm i Portugal kom i 1931) har en helt spesiell plass i portugisernes hjerter, ikke bare er den en vakker, dramatisk og poetisk kjærlighetshistorie, men en feiring av et sted hvor tiden har stått stille, et nesten dokumentarisk portrett av tradisjoner, klesdrakter og religiøse praksiser som langt på vei er forsvunnet fra andre deler av Portugal.
Maleren i de Barros kommer tydelig frem her, i kameravinkler og de intense nærbildene – hvor hver en rynke speiler karakterenes levde liv, eller de ungdommelige trekkene understreker vårt kjærlighetspars uskyld. Forskjellen fra den tidlige kortfilmen er stor. Der den var en hyllest til Nazarés pittoreske kvaliteter, får vi i Maria do mar se dramatikken og villskapen i stedets natur. Her skaper geologien noen av Europas høyeste bølger, og selv om disse brutale dønningene er elsket av dagens surfere, ligger katastrofen ubehagelig nær for en landsby der fiske i små, åpne båter er hovedbeskjeftigelsen. En slik ulykke er startpunktet for filmen, og resonerer som et ekko gjennom hele denne Romeo og Julie-historien.
Gjennom en dristig klipperytme, hvor særlig to sekvenser i hver sin ende av filmen røper en inspirasjon fra sovjetisk montasjeteknikk, får den et nesten modernistisk preg – langsom og dvelende i stemningsskapende perioder, før den eksploderer i frenetisk aktivitet i noen svært dramatiske sekvenser. Her skapes historien på klippebordet. Leitão de Barros fasinasjon for Nazaré og beskrivelse av den kulturen som fortsatt eksisterte der i 1929 da han filmet Maria do mar, er en perfekt åpning av vår FILMar-serie.
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 45m (105 minutter) |
Produsert | Portugal 1930 |
Regi | Leitão de Barros |
Medvirkende |
Rosa María, Oliveira Martins, Adelina Abranches, Alves da Cunha, Perpetua dos Santos, Álvaro Horta e Costa |
Tale | Stum |
Tekst | Engelsk |
Aldersgrense | 9 år |
Visningsformat | DCP |
Lyd | Stum |
Bildeformat |
1.33:1
1.33:1
|
Se mer av