Madame besøker Oslo
Dette er en riktig røverfilm med svindel, flørt og fart langs Oslofjorden.
Madame besøker Oslo var et friskt vindpust av en film da den kom i 1927. «Et vendepunkt i norsk filmhistorie», mente Morgenavisens anmelder, men med årene har den gått i glemmeboken. Det er derfor på tide å la nye generasjoner glede seg over denne innovative og lystige filmperlen.
På Berlin-København-ekspressen møter madame Vera Wadjevska og hennes makker, baron Felix deVideo, den rike bankieren Wagelsten, som er på vei hjem til Norge for å overta familiegodset. Men da Wagelsten brått dør i togkupeen, beslutter baronen å overta hans identitet. Sammen drar baronen og madamen til Oslo for å svindle seg til Wagelstens gods og formue.
Dermed får Wagelstens nevø, Helge, livet snudd opp-ned, for onkelen knabber ungkarsredet hans og selger yachten han er så glad i. Men da Helge skaffer seg hyre om bord, begynner han å forstå at han er viklet inn et bedrageri.
Regissør Harry Ivarson (1892-1967) startet sin karriere som journalist i Bergens Tidende og Aftenposten, før han dro til utlandet og jobbet med filmproduksjoner i Tyskland og Danmark. Da han vendte hjem, ble han en sentral figur i det skrinne norske filmmiljøet.
Madame besøker Oslo var ment å være en kontrast til bondefortellingene som hadde preget 20-årene – her finner vi i stedet et urbant overklassemiljø, fartsfylte sekvenser, elegante kostymer og et kriminalplot. Det hele filmet på og rundt Oslofjorden en deilig sommer.
Opptakene ble tidvis svært dramatiske. Filmfotograf Gunnar Nilsen-Vig måtte klamre seg fast på en fly-vinge for å sikre seg oversiktsbildene han ønsket av Wagelstens herskapshus. Store deler av crewet holdt på å forulykke da en full båtfører kjørte på flere undervannsskjær. I tillegg ble regissør Ivarson og filmfotograf Nilsen-Vig skadet i en utforkjøring under opptak av en bilscene. Produksjonsleder og manusforfatter Gurly Drangsholt, for øvrig gift med Erling Drangsholt som spiller Helge, steppet inn som regivikar. Foruten heftige bilscener byr Madame besøker Oslo også på sekvenser med sjøfly og speedbåt, for ikke å snakke om et av tidenes lengste norske filmkyss og kong Haakon i en statistrolle i regattasekvensen.
Madame besøker Oslo fikk en del ros av anmelderne, selv om Tidens tegn kalte den en «dårlig stekt pudding». Aftenposten hentet frem karakteristikker som «utmerket», «smakfull og flott» mens anmelderen i Morgenposten mente at filmen hadde «et tempo vi ikke før har sett her hjemme» og fastslo at publikum sikkert ville strømme til filmen og more seg. Så strøm til Cinemateket og mor dere!
Madame besøker Oslo er i det hele en film som let tar konkurrancen op med meget av det amerikanske skrot. Man vil se den med glæde, men man vil ogsaa, efter en så god prestation, som denne, faa interesse for norsk film, og det er i dette tilfælde likesaa vigtig. Det er altså ikke længer et helt umulighetens stempel på en film, at den er norsk. Skr. Morgenavisen 1927
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 43m (103 minutter) |
Produsert | Norge 1927 |
Regi | Harry Ivarson |
Medvirkende |
Naima Wifstrand, Joachim Holst-Jensen, Erling Drangsholt, Sonja Mjøen, Einar Vaage |
Tale | Stum |
Tekst | Norske mellomtekster |
Aldersgrense | 6 år |
Visningsformat | Digital |
Lyd | Stum |
Bildeformat |
1.33:1
1.33:1
|