Brødrene Sam og Michael må sammen med moren flytte til kystbyen Santa Clara i sør-California etter foreldrenes skilsmisse. Siden moren ikke har jobb, blir de nødt til å bo sammen med deres eksentriske morfar. Når de ankommer byen ser de at veggene er dekorert med savnet-plakater og de får også med seg ryktet om at Santa Clara er verdens hovedstad for mord. Likevel finner de seg fort til rette. Michael møter vakre Star, men havner fort på kant med vennene hennes – en gjeng pønkete gothrockere med sans for raske motorsykler. Sam blir kjent med Frog-brødrene, som er to jevnaldrende Reagan-supportere. De forteller ham at byens høye drapstall skyldes at Santa Clara i virkeligheten er et eneste stort vampyrreir! Etter en fest våkner Michael opp overraskende lyssensitiv. Familiehunden misliker ham og etter en rekke overnaturlige hendelser er det klart at Michael er i ferd med å endre seg til å bli en blodsuger. Nå gjelder det å stanse vampyrene før Michael blir en av de levende døde og mamma oppdager hva som skjer.
The Lost Boys er en av de mest kjente filmene fra åttitallets vampyrbølge, der Hammer og Universalfilmenes kappekledde vampyrer i de transilvanske alpene endret seg til å bli de hippe, urbane antiheltene som kom til å dominere vampyrfilmen fra nittitallet og utover frem til Twilight. Mye av dette kom fra romanen En vampyrs bekjennelser, men også Whitley Steribers bok Blodshunger som ble filmatisert noen år før kveldens film av Tony Scott med David Bowie, Cathrine Deneuve og Susan Sarandon. Manusforfatterne lot seg inspirere av Anne Rices bok, men også Barries Peter Pan, som filmen henter sitt navn fra. Opprinnelig var karakterene yngre og filmen var til å begynne med påtenkt en PG-grense for et barne- og ungdomspublikum, spesielt etter filmens produsent Richard Donner nylig hadde suksess med familieklassikeren Goonies. Men da regissør Joel Schumacher ble hyret for regijobben, mente Schumacher at konseptet ville tjene mer å være rettet mot eldre ungdommer. Manusforfatteren Jeffrey Boam fikk da i oppgave å gjøre karakterene om til tenåringer, historien blodigere og mer sexy.
Bak kamera finner vi fotografen Michael Chapman, som var kjent for sitt lange samarbeid med Martin Scorsese på filmer som Raging Bull og Taxi Driver, samt hans musikkvideo for Michael Jacksons hit «Bad». På rollelisten finner vi datidens unge hete navn som Kiefer Sutherland, Jason Patric, Corey Haim og Corey Feldman. I de øvrige rollene finner vi Dianne West, som kom rett fra oscarpris i Woody Allens Hannah og hennes søstre i tillegg til Edward Herrmann og Barnard Hughes, alle anerkjente karakterskuespillere. Et bevisst valg, da få av disse hadde tidligere erfaring fra sjangerfilm og spesielt da skrekk.
The Lost Boys fikk en del pepper fra sjangerfans i sin samtid, grunnet den moderne, MTV-inspirerte stilen, men filmen har hatt en sterk påvirkningskraft på forskjellige filmer og serier som Buffy The Vampire Slayer, What We Do In The Shadows, kultserien Kindred: The Embraced (basert på rollespillet Vampire: The Masquerade, der skaperne har uttalt at The Lost Boys er en inspirasjonskilde), helt fram til det åttitallsreferende, popkulturelle lokomotivet Stranger Things.
The Lost Boys er et stykke rent åttitall med sin fargesterke filterbruk og blodige, fysiske sminkeeffekter av Greg Cannom. Effektmakeren som for en periode ble mannen man gikk til om man ville ha vampyrer på film og senere gjorde Gary Oldman om til en viss greve i Bram Stoker’s Dracula av Francis Ford Coppola. Soundtracket er blitt klassisk, der flere av sangene fortsatt spilles på gothklubber over hele verden. The Lost Boys er definitivt en film som hører hjemme på kino, så gå derfor ikke glipp av muligheten til å se fitnessentusiasten og saksofonisten Tim Cappello på det store lerretet!
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 37m (97 minutter) |
Produsert | USA 1987 |
Regi | Joel Schumacher |
Medvirkende |
Kiefer Sutherland, Jason Patric, Corey Haim, Corey Feldman, Dianne West, Edward Herrmann, Barnard Hughes |
Tale | Engelsk |
Tekst | Norsk |
Aldersgrense | 15 år |
Visningsformat | 35mm |
Lyd | Dolby SR |
Bildeformat |
2.39:1
2.39:1
|
Se mer av