L’argent er en fransk-tysk storproduksjon basert på en roman av Emile Zola. Filmen er en oppvisning i alle tenkelige filmtekniske nyvinninger fra 20-tallet med spektakulære kamerakjøringer og sofistikerte optiske effekter. For åpningsscenen hadde L’Herbier også gjort lydopptak, som på premieren ble spilt av synkront med filmvisningen som en slags forsmak på lydfilmen som var rett rundt hjørnet.
The first film to systematically use camera movement to establish the basic rhythm of the film’s découpage, thereby anticipating by twenty years [Orson] Welles’s and [Michelangelo] Antonioni’s film styles at their most sophisticated. Filmteoretiker Noël Burch
L’Herbier hadde dessuten et kjempebudsjett, fri bruk av den franske børsen i tre dager for opptak, et internasjonalt stjernecast og over 1500 statister til disposisjon for å fortelle historien om bankmannen Saccard. I et forsøk på å øke verdien på egne aksjer og å samtidig kapre drømmekvinnen, hyrer han kvinnens pilot-ektemann til i et publisitetsstunt å fly over Atlanteren for å lede et oljeprosjekt i Sør-Amerika.
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 2t 46m (166 minutter) |
Produsert | Frankrike 1928 |
Regi | Marcel L'Herbier |
Medvirkende |
Pierre Alcover, Marie Glory, Brigitte Helm, Alfred Abel, Antonin Artaud |
Tale | Stum |
Tekst | Franske mellomtekster, engelske undertekster |
Aldersgrense | 9 år |
Visningsformat | 35mm |
Bildeformat |
1.33:1
1.33:1
|
Se mer av