I 1967 ble Kommissæren spilt inn under en tøværsperiode i Sovjetunionen. Men den ferdige filmen ble forbudt og regissør Aleksandr Askoldov fikk ikke lage flere filmer. Litt før Sovjetunionens fall ble filmen frigitt og vant en sølvbjørn på filmfestivalen i Vest-Berlin i 1988.
Nina Grünfeld er professor i dokumentarfilmregi, men for øyeblikket prodekan for kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning ved Den norske filmskolen, TV-skolen og Spillskolen ved Høgskolen Innlandet. Hun har en bred utdannelses- og undervisningsbakgrunn, med mange styreverv og debattinnlegg. Hun kjemper mot islamofobi, antisemittisme og ekstremisme. For dette har hun mottatt en forsoningspris.
To av Grünfelds filmer handler om faren, psykiateren Berthold Grünfeld. Dokumentaren Ninas barn (2015) skildrer hvordan det jødiske barnehjemmet i Oslo så vidt unnslapp Auschwitz ved å flykte til Sverige. Hennes far var blant disse barna.
Kommissæren er et rekviem for jødedommen i Sovjet og utspiller seg i Ukrania under den russiske borgerkrigen 1918-22. Den er ubeskrivelig vakker og skildrer tiden da jødene var ofrene som til en hver tid fryktet pogromene. Russerne var overgriperne. Den kvinnelige, militære overordnede lever et maskulint liv, inntil hun som ufrivillig gravid blir tvunget tilbake i kvinnerollen når hun plasseres hos en fattig, barnerik jødisk familie for å føde barnet.
Her er det mye filmhistorie, fortelling og tematikk å ta tak i, sier Grünfeld, med rette.
Per Haddal
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 50m (110 minutter) |
Originaltittel | Komissar |
Produsert | Sovjetunionen 1967 |
Regi | Aleksandr Askoldov |
Medvirkende |
Nonna Mordjukova, Rolan Bykov, Raisa Nedasjkovskaja, Ljudmila Volynskaja. |
Tale | Russisk |
Tekst | Norsk |
Aldersgrense | 9 år |
Visningsformat | 35mm |
Bildeformat |
2.35:1
2.35:1
|
Se mer av