Funkis – en film uten altfor mye funksjonalisme (1992) er en film om 1950-tallet og framtidshåpet som funksjonalismen bar med seg. Gjennom en kreativ miks av arkivklipp og tablåer skaper Knutzen et morsomt og spennende tidsbilde, som også er en personlig barndomserindring.
Kunstens møte med filmen (1993) er et eksempel på Knutzens filmfilosofi om at «dokumentarfilmens metode er usikkerheten». Filmen er både et eksempel på montasje, og en betraktning om filmklipping som form og dens effekt.
Svalbard i sort/hvitt og farger: noen biter av Svalbards historie gjenfunnet i gamle filmruller (1993) er en nyskapende essay-film, der Knutzen gjennom et unikt arkivmateriale rekonstruerer deler av Svalbards historie som en rekke fragmenter.
Knutzens filmer har erindringen som sin kjerne, og arkivklippet som råmateriale, der en visuell detalj eller pussig situasjon synes å ha åpnet opp en forbindelse til fortiden og dannet grunnlag for filmskaperens betraktninger. Sara Brinch
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 30m (90 minutter) |
Originaltittel | Funkis – en film uten altfor mye funksjonalisme + Kunstens møte med filmen + Svalbard i sort/hvitt og farger: noen biter av Svalbards historie gjenfunnet i gamle filmruller |
Produsert | Norge |
Regi | Jan Knutzen |
Tale | Norsk |
Aldersgrense | 9 år |
Visningsformat | DCP |
Se mer av