I was born, but… er en av Ozus aller beste tidlige filmer, fra den perioden hvor han fremdeles vekslet mellom ulike genre. Filmen har mye til felles med den mye senere God morgen, men er adskillig skarpere i kanten, selv om den er en komedie. Brødrene Keiji og Ryoichi på åtte og ti er gatas skrekk og sliter med å forstå hvorfor faren deres er så ydmyk i forhold til sjefen sin. Faren klarer ikke forklare guttene hvorfor og de beslutter derfor å gå til sultestreik.
Ved å sette barna opp mot de voksne, spontanitet og idealisme kontra resignasjon, får Ozu sagt sitt om både livets skuffelser og det japanske samfunnet. «Jeg begynte å lage en film om barn og endte opp med en film om voksne; mens jeg opprinnelig planla å lage en ganske lystig liten historie, forandret den seg mens jeg arbeidet med den, og den endte opp som ganske dyster.» kommentere Ozu selv. Ikke for det – en Ozu-film er alltid sammensatt og I was born, but… inneholder en rekke uforglemmelige scener. Et must helt enkelt.
«There are a handful of silent, black-and-white old movies that have the power to make all the subsequent advances in the medium look redundant. When you watch, say, Charlie Chaplin’s “City Lights” or “The General” by Buster Keaton, you are aware of such complete mastery of the emotional and narrative possibilities of cinema that color and sound seem like so much distraction and filigree. Everything you could possibly want is here, and indeed the addition of anything else would only subtract from the perfection of the art. “I Was Born, but…” a silent feature from 1932 directed by Yasujiro Ozu, is such a movie.» A.O. Scott, The New York Times
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 40m (100 minutter) |
Originaltittel | Otona no miru… |
Produsert | Japan 1932 |
Regi | Yasujiro Ozu |
Medvirkende |
Tatsu Saito, Hideo Sugawara, Tokkan Kozo, Mitsuko Yoshikawa, Takeshi Sakamoto |
Tale | Stum |
Tekst | Engelsk |
Aldersgrense | Tillatt for alle |
Visningsformat | 35mm |
Lyd | Stum |
Bildeformat |
1.37:1
1.37:1
|
Se mer av