Handsworth Songs + Who Needs a Heart
Black Audio Film Collective besto av syv filmskapere og multimedia-kunstnere som kom sammen og produserte over en periode på 16 år en ekstraordinær samling politiske, poetiske og intenst personlige filmer. Paul Ward hos BFI har sagt om disse filmene «…some of the most challenging and experimental documentaries in Britain in the 1980s».
I forbindelse med Trevor Mathisons besøk til Ultimafestivalen viser vi to filmer som han har designet lyden og komponert musikken til. Begge filmene ble produsert av Black Audio Film Collective, som oppstod i 1982 som et svar på urolighetene i Storbritannia i denne perioden og debatten i kjølvannet av disse rundt post-kolonialisme og sort identitet/kultur.
I oktober 1985 opplevde man en rekke uroligheter i Handsworth-distriktet i Birmingham og i sentrale deler av London. Dette var voldelige, tragiske hendelser som endte med to dødsfall: Joy Gardner, en eldre farget kvinne, og Keith Blakelock, en hvit politimann. Utgangspunktet for Handsworth Songs var disse opptøyene og medias hang til en demonisering av motivene folk hadde til å gå til slike ytterligheter. Dermed skaptes en spiral av hatefulle responser til de fargedes markering av sin tilstedeværelse i Storbritannia.
I Handsworth Songs utforsker man idéen om at opptøyene i mindre grad er et indre drama med et enkelt opphav og forløp, og heller har en kompleks årsakssammenheng, hvor elementer som rase, lengsel og tilhørighet tidligere ikke har fått plass i diskusjonen. Filmen forsøker å tenke helt nytt om mangfold og de fargedes tilstedeværelse i det britiske samfunnet – hvor idéen om en homogen befolkningsgruppes felles ambisjoner og uttrykk avvises.
I stedet viser filmen en bred palett av stemmer og meninger og gjennom dette spekteret nærmer Handsworth Songs seg opptøyene på sin egen måte. I et forsøk på å finne meningen med dramaene må man lete utenfor rammen av medias reportasjer, i øyeblikk som tilsynelatende ikke naturlig forbindes med raseriet som preget demonstrantene – i arkivene, i tidligere nyhetsreportasjer med tema fra etterkrigstidens tilpassing til et mer multikulturelt Storbritannia. Dermed får filmen et preg av en collage over hvordan de fargedes forsøk på tilhørighet blir brutalt hindret av holdningene i et skeptisk hjemland.
…the most important and influential art film to emerge from England in the last twenty years. Forfatter og kritiker Kodwo Eshun, 2004
Who Needs A Heart (1991) er en fortelling om politisk bevisstgjøring og subjektiv transformasjon, og er fortsatt Black Audio Film Collectives mest kontroversielle film. Som en sofistikert gjenfortelling av livet i Londons utkant i årene mellom 1965-1975, utforsker filmen den glemte historien om den britiske Black Power-bevegelsen, gjennom livet til en tenkt gruppe venner av bevegelsens sentrale skikkelse: den motkulturelle antihelten, aktivisten og karismatiske banditten Michael Abdul Malik. Han var tidligere kjent som Michael X og døpt Michael De Freitas, og forlot Storbritannia i 1970 og ble dømt til døden for sin rolle i et uoppklart mord i Trinidad i 1975. Han dukker bare opp i bakgrunnen, gjennom radio- og tv-nyheter, som en parallell til livet i gruppa.
Dialog er et underordnet element i Trevor Mathisons besnærende og nyskapende lydbilde, fortellingen kommer i drypp der regissør Akomfrah hopper mellom 1972 og det tidlige 60-tall, gjort forståelig gjennom skiftende trender i musikken, moten og kunsten. Who Needs A Heart er på mange måter en stumfilm, hvor musikken til Eric Dolphy, Ornette Coleman, The Art Ensemble of Chicago, Albert Ayler, Anthony Braxton, John Coltrane og den rituelle musikken til the Llamas and Tibetan Monks of the Four Great Orders utforsker musikkens potensiale til å strukturere bildene.
Visningen er et samarbeid mellom Cinemateket, Ultima, Atelier Nord og MUNCH, og er støttet av Sounds Now / Kreativt Europa.
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 2t 19m (139 minutter) |
Produsert | Storbritannia 1986 |
Regi | John Akomfrah |
Medvirkende |
Caroline Burghard, Treva Etienne, Ruth Gemmell, Caroline Lee-Johnson, Pervaiz Khan, Meera Syal, Yvonne Weekes |
Tale | Engelsk |
Tekst | Utekstet |
Aldersgrense | 15 år |
Visningsformat | Digital |
Bildeformat |
1.37:1
1.37:1
|
Se mer av