![En formel en-kjører tar på seg hjelmen.](https://cin.imgix.net/images/Grand-Prix.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=271&q=90&w=600&s=52c97c80bc44859aa63eeac84650ec90 600w, https://cin.imgix.net/images/Grand-Prix.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=362&q=90&w=800&s=732b73faf96954a4db098a97ac74be6a 800w, https://cin.imgix.net/images/Grand-Prix.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=452&q=90&w=1000&s=611a7ce1df99df4edf58ec59d8f80d67 1000w, https://cin.imgix.net/images/Grand-Prix.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=543&q=90&w=1200&s=7ebb830533fcbfcb77757535749dc6a4 1200w, https://cin.imgix.net/images/Grand-Prix.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=633&q=90&w=1400&s=6562585e25d54ca08602e1103ab0bcf4 1400w, https://cin.imgix.net/images/Grand-Prix.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=724&q=90&w=1600&s=4e1f9916c1b96d8da3cfbeab65fc70e6 1600w, https://cin.imgix.net/images/Grand-Prix.jpg?auto=format%2Ccompress&crop=focalpoint&cs=srgb&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=814&q=90&w=1800&s=39251596bc65f7fb22bfc9df1b894621 1800w)
Den amerikanske regissøren John Frankenheimer (Ruterdame dreper, The Train, Ronin) var selv Formel 1-entusiast, så da han gikk i gang med Grand Prix var han fast bestemt på å lage en film som formelig ga publikum følelsen av å suse avgårde. Det oppnådde han blant annet ved å montere filmkamera på bilpanserne. På 60-tallet var F1 nokså annerledes enn det er i dag – på denne tiden var det mer som en lukket klubb for fartsgale, der mange av bilene var bygget av kjørerne selv og sporten var mye farligere. Grand Prix bidro til å gjøre sporten mer kjent og banet vei for filmer bygget over samme adrenalinfremkallende lest.
Vi følger Pete Aron og hans deltakelse i F1-verdensmesterskapet i 1966. Blant hans argeste konkurrenter finner vi franskmannen Jean-Pierre Sarti (Yves Montand), dessuten dukker Toshiro Mifune opp i rollen som bildesigner. Imponerende spill (skuespillerne sitter selv bak rattet), en dokumentarisk, røff, men samtidig elegant stil (tittelsekvensen er ved Saul Bass) og opptak på location, bidro til å gjøre Grand Prix til en fantastisk intens og autentisk skildring av racing-verdenen.
Possibly the greatest motor racing film of all time. The Telegraph
A smashing and thundering compilation of racing footage shot superbly at the scenes of the big meets around the circuit, jazzed up with some great photographic trickery (…) with such a barrage of magnificent shots of the racing cars, seen from every angle and every possible point of intimacy, that you really feel as though you’ve been in it after you’ve seen this film. The New York Times
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 2t 56m (176 minutter) |
Produsert | USA 1966 |
Regi | John Frankenheimer |
Medvirkende |
James Garner, Eva Marie Saint, Yves Montand, Toshiro Mifune, Françoise Hardy |
Tale | Engelsk og fransk |
Tekst | Norsk |
Aldersgrense | 12 år |
Visningsformat | 70mm |
Bildeformat |
2.21:1
|
Se mer av