Den amerikanske regissøren John Frankenheimer (Ruterdame dreper, The Train, Ronin) var selv Formel 1-entusiast, så da han gikk i gang med Grand Prix var han fast bestemt på å lage en film som formelig ga publikum følelsen av å suse avgårde. Det oppnådde han blant annet ved å montere filmkamera på bilpanserne. På 60-tallet var F1 nokså annerledes enn det er i dag – på denne tiden var det mer som en lukket klubb for fartsgale, der mange av bilene var bygget av kjørerne selv og sporten var mye farligere. Grand Prix bidro til å gjøre sporten mer kjent og banet vei for filmer bygget over samme adrenalinfremkallende lest.
Vi følger Pete Aron og hans deltakelse i F1-verdensmesterskapet i 1966. Blant hans argeste konkurrenter finner vi franskmannen Jean-Pierre Sarti (Yves Montand), dessuten dukker Toshiro Mifune opp i rollen som bildesigner. Imponerende spill (skuespillerne sitter selv bak rattet), en dokumentarisk, røff, men samtidig elegant stil (tittelsekvensen er ved Saul Bass) og opptak på location, bidro til å gjøre Grand Prix til en fantastisk intens og autentisk skildring av racing-verdenen.
Possibly the greatest motor racing film of all time. The Telegraph
A smashing and thundering compilation of racing footage shot superbly at the scenes of the big meets around the circuit, jazzed up with some great photographic trickery (…) with such a barrage of magnificent shots of the racing cars, seen from every angle and every possible point of intimacy, that you really feel as though you’ve been in it after you’ve seen this film. The New York Times
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 2t 56m (176 minutter) |
Produsert | USA 1966 |
Regi | John Frankenheimer |
Medvirkende |
James Garner, Eva Marie Saint, Yves Montand, Toshiro Mifune, Françoise Hardy |
Tale | Engelsk og fransk |
Tekst | Norsk |
Aldersgrense | 12 år |
Visningsformat | 70mm |
Bildeformat |
2.21:1
2.21:1
|
Forestillinger
-
15 minutters pause.
Se mer av