Dette er filmen som gjorde at tyske Fred Kelemen ble lagt merke til internasjonalt. I essayet «The Decay of Cinema» fra 1996 trakk Susan Sontag fram denne filmen som ett av veldig få lyspunkter i en døende filmkultur, sammen med Mike Leighs Naken og Gianni Amelios Lamerica.
Fate forteller om en rekke mennesker av ulik nasjonalitet, med ulikt språk og ulike tradisjoner, som møtes i løpet av en natt. De er alle ensomme og søker etter en eller annen form for lykke. De er flyktninger i den vestlige sivilisasjonen, og de er desperate og sårbare. De har evnen til å ta imot kjærlighet, men kan like lett støte den fra seg.
Fate har et langt mer rufsete preg enn den filmen Fred Kelemen er mest kjent for i Norge, den mer stilrene langfilmen Aftenlandet, som Fate har en del tematiske likheter med. Det er en film som hovedsakelig foregår innendørs, for eksempel i en bar der menneskelige bevegelser fortoner seg som en dødsdans.
Wonderful. Susan Sontag
One of the most remarkable debut films of this decade (…) a strangely beautiful film and the loneliness of the characters takes on an eerie form of inner strength against the harshness of the outer world. Andrew J. Horton
Fate dances a fine line between emotional transgression and unpleasant nastiness, inheriting the thematic concerns of Rainer Werner Fassbinder and anticipating the aesthetic provocations of Harmony Korine. Front Row Reviews
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 20m (80 minutter) |
Originaltittel | Verhängnis |
Produsert | Tyskland 1994 |
Regi | Fred Kelemen |
Medvirkende |
Sanja Spengler, Valerij Fedorenko |
Tale | Tysk, russisk og spansk |
Tekst | Engelsk |
Aldersgrense | 15 år |
Visningsformat | 35mm |
Se mer av