Et rep og en Colt 45
Kjell Runar Jenssen Kurator
Et rep og en Colt 45 troner høyt på lista over tidenes beste spaghettiwesterns. Den er kanskje bedre kjent under sin engelske tittel – Cemetry Without Crosses – og er en sjeldenhet innen sjangeren ved at regissøren også spiller hovedrollen. Robert Hossein var sammen med Michèle Mercier allerede godt etablert som skuespillere i Frankrike da de gjorde denne ekstremt stilfulle og rystende filmen. Selv til å være western, hvor det sjelden er mye overflødig dialog, er denne filmen nesten parodisk lite snakkesalig. Likevel makter Hossein å formidle rikelig med sjelekval og forbitrelse med rent visuelle virkemidler.
Det går sterke rykter om at Sergio Leone regisserte enkelte scener i filmen, særlig nevnes den sentrale middagssekvensen hvor en betalt hevner har infiltrert familien han skal ta – helt ordløst spilles hele scenen og det bygges opp en stemning med en imponerende intensitet. Leone har også hintet om at han spilte i filmen, i rollen som hotellresepsjonist. Sikkert er det at han besøkte settet og var god venn med regissøren.
Kulissene var delvis gjenbruk fra Ondt blod i vesten og en helt nybygd spøkelsesby i Spania. Av en eller annen grunn valgte Hossein å sepiatinte åpningen og slutten, men også resten av filmen er holdt i disse rustbrune nyansene, noe som bidrar til tonen i filmen. Selv Scott Walkers nesten lystige kjenningsmelodi har en underlig melankoli over seg og blir i likhet med resten av filmen sittende i lenge etter den er over.
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 30m (90 minutter) |
Originaltittel | Une corde, un colt … |
Produsert | Frankrike/Italia 1968 |
Regi | Robert Hossein |
Medvirkende |
Robert Hossein, Michèle Mercier, Lee Burton |
Tale | Engelsk |
Aldersgrense | 15 år |
Visningsformat | Digital |
Bildeformat |
1.66:1
1.66:1
|
Forestillinger
-
Visningen er gratis for medlemmer (vanlig pris for ikke-medlemmer).
Se mer av