Dahomey
November 2021, Benin. 26 kulturgjenstander returneres fra et fransk museum, og setter i gang en debatt om hva denne handlingen innebærer. Er det en begynnelse, symbolpolitikk eller en fornærmelse?
I dagens Benin lå det i over 250 år et kongerike med navn Dahomey. Riket var sentralt i den transatlantiske slavehandelen, og kongen hadde en egen kvinnehær, som blant annet inspirerte actionfilmen The Woman King. Flere av de flotteste kunstgjenstandene fra riket ble plyndret, og 26 av dem havnet på Musée du Quai Branly i Paris. Den prisvinnende regissøren Mati Diop følger gjenstandenes ferd tilbake til Benin på en suggererende og nærmest hypnotisk måte. Med sin særegne og visuelt imponerende filmskapning er det nærmest som om gjenstandene vekkes til live og forteller historien om hundrevis av år med kolonialisme og undertrykkelse.
Mati Diop (f. 1982) er en fransk-senegalesisk regissør og skuespiller. For sin film Atlantics, vant hun Grand Prix-prisen i Cannes i 2019, og for Dahomey mottok hun selveste Gullbjørnen under årets filmfestival i Berlin.
Dahomey is a striking, stirring example of the poetry that can result when the dead and the dispossessed speak to and through the living. Jessica Kiang, Variety
Panelsamtale: Kunst på avveie
Møt kunstner Anawana Haloba, forfatter Vincen Négri (Institut des Sciences Sociales du Politique) og Gro Birgit Ween (Kulturhistorisk musum Uio) etter filmen. Skribent og filmkritiker Abirami Logendran modererer samtalen.
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 8m (68 minutter) |
Originaltittel | Dahomey |
Produsert | Senegal/Benin/Frankrike 2024 |
Regi | Mati Diop |
Medvirkende |
Gildas Adannou, Morias Agbessi, Habib Ahandessi, Didier Donatien Alihonou, Maryline Agbossi |
Tale | Fransk og engelsk |
Tekst | Engelsk |
Aldersgrense | Tillatt for alle |
Visningsformat | DCP |
Lyd | Dolby SRD |
Bildeformat |
1.85:1
1.85:1
|
Forestillinger
-
Panelsamtale etter filmen: Kunst på avveie.
Se mer av