Denne filmen har ingenting med bestemødre å gjøre. «Grandmother» i denne sammenhengen er en slags beskytter eller gudfar som hjelper til, kanskje mot bestikkelser, om man har mistet jobben eller kommet på kant med byråkratiet. Og det er lett å få et anstrengt forhold til byråkratiet i det spinnville, surrealistiske, kafkaesque universet den georgisk-sovjetiske regissøren Kote Mikaberidze tegnet opp i 1929.
Vår noe late helt har fått sparken, og prøver å få jobben tilbake for å slippe unna konas sinne. I en trøstesløs runddans sendes han fra kontor til kontor, gjennom dør etter dør, opp og ned trapper i et absurd kontorlandskap. Tempoet er høyt, klippingen overraskende, det er animerte partier, forvrengte close-ups, dobbelteksponeringer og andre visuelle effekter.
Chemi bebia var forbudt i over 50 år, og det er fortsatt få som har sett den. Det er antagelig første gang filmen vises i Oslo.
I have seen my share of weird and incredible films, but Chemi Bebia ranks among the craziest that I have ever seen. Antti Alanen, filmhistoriker og kritiker
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 1t 1m (61 minutter) |
Originaltittel | Chemi bebia |
Produsert | Sovjetunionen 1929 |
Regi | Kote Mikaberidze |
Medvirkende |
Aleksandre Takaishvili, Bella Chernova, Evgeniy Ovanov, Akaki Khorava |
Tale | Stum |
Tekst | Engelske mellomtekster |
Aldersgrense | 9 år |
Visningsformat | DCP |
Se mer av