En kvinne holder rundt to små barn.

Bantú Mama

En historie om store kontraster og glimt av håp!

Emma er en fransk-kamerunsk turist i Den dominikanske republikk og nyter livet på en av øyas mer fasjonable strandhoteller. Azurblått hav, vaiende palmer og svulstige drinker – ikke en bekymring i livet. Så fører en telefonsamtale henne tilbake til virkeligheten og hennes egentlige formål med oppholdet. Deretter går alt galt, virkelig galt, så galt som det kan gå når du ikke har rent mel i posen. Brått befinner Emma seg på den andre siden av det dominikanske samfunnet. Kontrasten mellom disse to sfærene kunne nesten ikke ha vært større og er et perfekt bilde på de enorme sosiale forskjellene denne øya rommer. 

Multitalentet Clarisse Albrecht spiller Emma med stor overbevisningskraft, og har nok brukt mye av sin egen bakgrunn med fransk far og kamerunsk mor, både i skuespillet og som medforfatter av filmen. Emma lengter til et Afrika hun aldri har besøkt, noen av barna hun etter hvert tar ansvar for drømmer om et bedre liv, mens andre ser for seg en karriere i gjengenes tjeneste. Det glitrende havet som en gang brakte forfedrene over, ligger som et forlokkende skille mellom fantasi og virkelighet, men er også broen som kan rense sjelen, skjule synden eller virkeliggjøre drømmen. 

In English

Emma is a French-Cameroonian tourist in the Dominican Republic enjoying life at one of the island’s more fashionable beach hotels. Azure sea, swaying palm trees and swell drinks – not a worry in sight. A phone call brings her back to reality and the real purpose of her stay. Then everything goes wrong, really wrong, as wrong as possibly can go when you don’t have a clear conscience. Emma suddenly finds herself on the other side of the Dominican society. The contrast between these two spheres could hardly have been greater and a perfect image of the enormous social differences on this island.

The multi-talented Clarisse Albrecht plays Emma with great conviction, and has probably used much of her own background with a French father and a Cameroonian mother. Emma longs for an Africa she has never visited, some of the children she eventually takes responsibility for dream of a better life, while others envision a career in the service of the gangs. The glittering sea that once brought the ancestors across lies as an alluring divide between fantasy and reality, but is also the bridge that can cleanse the soul, hide the sin or make the dream come true.

Ultimately, Bantú Mama is a film that finds the light in the darkest place, preferring to believe in hope above all else. Co-writers Albrecht and Herrera have a deep connection to its setting in the Dominican Republic, to the island’s past, present, and its future. They also deeply feel the ever-present current of African culture that persists throughout the post-colonial diaspora. They see the beauty and the complexity of feeling as though you belong in two places, to two cultures equally and at the same time. Marya E. Gates, RogerEbert.com
Teknisk informasjon om filmen Bantú Mama
Attributt Verdi
Spilletid 1t 21m (81 minutter)
Produsert Den dominikanske republikk 2022
Regi Ivan Herrera
Medvirkende

Clarisse Albrecht, Euris Javiel, Arturo Perez, Scarlet Reyes, Donis Taveras

Tale Fransk og spansk
Tekst Engelsk
Aldersgrense 12 år
Visningsformat DCP
Bildeformat 2.35:1
2.35:1