Aftenlandet
Mørk og hypnotisk film fra en regissør som går i fotsporene til visuelle mestere som Andrej Tarkovskij og Béla Tarr.
Det er sjelden vi ser en film som så kompromissløst forfølger en kunstnerisk visjon som Fred Kelemens Aftenlandet fra 1999. Rytmen i filmen er hypnotisk langsom og filmen utfolder seg i få, lange og ekstremt maleriske tagninger. Kelemen har selv sagt at «Aftenlandet handler om kjærligheten. Ikke i dens begynnelse, mens den fremdeles er illusorisk, men idet den er i ferd med å opphøre og samtidig har begynt å bli vesentlig.»
Aftenlandet utspiller seg i løpet av én miserabel natt i en skitten europeisk by. Etter en krangel legger paret Anton og Leni ut på hver sin ferd gjennom natten – en natt befolket av skadeskutte, desperate og ensomme individer som driver rastløst rundt på slitne barer og tvilsomme horehus. En mørk og møkkete verden, skildret gjennom lange og utsøkt komponerte stygg-vakre bilder.
Dette er en smertefull og vond filmopplevelse, men – slik tilfellet ofte er med ubehagelig filmkunst – også en ekstremt berikende, katarsisk film. Ikke noe du rister av deg på vei ut av kinosalen.
Det er ingen tvil om Aftenlandet er et stykke kunst av ypperste klasse - den appellerer til alle sansene, på godt og vondt. NRK
Svært krevende, og svært fascinerende. VG
Attributt | Verdi |
---|---|
Spilletid | 2t 20m (140 minutter) |
Originaltittel | Abendland |
Produsert | Tyskland/Portugal 1999 |
Regi | Fred Kelemen |
Medvirkende |
Verena Jasch, Wolfgang Michael, Urs Remond, Isa Hochgerner |
Tale | Tysk |
Tekst | Norsk |
Aldersgrense | 15 år |
Visningsformat | 35mm |
Bildeformat |
1.66:1
1.66:1
|
Se mer av