Bong Joon-ho

Fem høydepunkt fra den sørkoreanske regissøren som har en unik evne til å overskride genrekonvensjoner.

Bong Joon-ho på set.

Bong Joon-ho var på alles lepper da hans nyeste film Parasitt hadde verdenspremiere under film­festivalen i Cannes i 2019: Ekstatiske anmeldelser fra filmkritikerne og spådommer om en opplagt Gullpalme-vinner fra bookmakerne. Det ble den da også, som den første koreanske filmen noensinne, og begeistringen ble ikke snauere da den i tillegg dro hjem en Oscar-statuett for beste film.

Nå er vi svært stolte over å ha muligheten til å presentere bredden i filmografien til denne eksepsjonelle regissøren, for Parasitt topper en karriere bestående av mange godbiter som de færreste har sett. Helt fra starten demonstrerer Bong en usedvanlig evne til å kombinere børs og katedral, og til å veksle mellom sjangere. I sin debutfilm Barking Dogs Never Bite (2000) bruker han sort humor og satire som verktøy, før han dykker inn i seriemorderformatet med Memories of Murder (2003) – et av hans andre karrierehøydepunkt. Her møter vi for første gang den fantastiske skuespilleren Song Kang-ho, som siden har opptrådt i flere av Bongs filmer, inkludert Parasitt. I 2006 kom monsterfilmen The Host, og deretter den glitrende thrilleren Mother i 2009. Sitt internasjonale gjennombrudd fikk han med sci-fi-dystopien Snowpiercer i 2013.

For alle som digget Parasitt er det bare å være tidlig ute med å skaffe billetter. Ikke bare er de fleste av disse filmene vanskelige å finne på strømmetjenester, men det å oppleve Bong på stort lerret er den aller beste måten å se filmene hans på.