Selvlært animemester
Oppdag japanske Makoto Shinkais fantastiske filmunivers.Vi viser fire av filmene hans i mars og april, samt en til i mai-juni.
Sist endret 26. mars 2019
Makoto Shinkai blir med jevne mellomrom omtalt som «den neste Hayao Miyazaki». En umulig målestokk selvsagt, og for det meste også ganske meningløs – Shinkai rendyrker sin egen stil og forsøker sjelden å følge i fotsporene til den japanske animasjonsfilmens ruvende mester.
Det unge stjerneskuddet, som i all hovedsak er selvlært(!) som animatør og regissør, har fortrinnsvis en forkjærlighet for nostalgiske, melankolske skildringer av ungdommer, deres intense følelsesliv, og de emosjonelle utfordringene adskillelse byr på. Ikke overraskende er da også hans uttalt primære inspirasjonskilder Shunji Iwai og Haruki Murakami. Spesielt koblingen til Iwai er åpenbar, ikke bare tematisk og fortellermessig, men også visuelt: Shinkais filmer er intenst vakre, med fotorealistiske bakgrunner og en utstrakt bruk av fargespillet mellom lys og skygge.
Karrieren som animasjonsfilmskaper startet som en hobby. Etter fullført skolegang fikk han seg jobb som grafisk designer for spillselskapet Falcom, og det var på denne tiden han begynte å sysle med digital animasjon på fritiden. Tre korte filmer ble til: The World be Enclosed, Other Worlds og She and Her Cat. Spesielt sistnevnte ble en døråpner for ham, og gjorde andre i miljøet oppmerksomme på talentet hans. Inspirert av suksessen tok han så sjansen på å si opp jobben sin for å jobbe fulltid på sitt neste prosjekt, den nesten halvtimes lange Voices of a Distant Star.
Syv måneder senere var filmen fullendt, og sendte umiddelbart sjokkbølger gjennom det japanske animasjonsmiljøet: at en uavhengig animatør var i stand til å lage en komplett film helt på egenhånd var fullstendig uhørt! Voices of a Distant Star ble raskt en stor hit, både i og utenfor Japan, drevet frem av så vel dens unike tilblivelseshistorie, som den følelsesmessig engasjerende historien den fortalte.
Og med det var Shinkais nye karriere som regissør offisielt sparket i gang, selv om han ennå ikke helt anså seg selv som det – ettersom han til nå hadde gjort alt selv, og ennå ikke hadde instruert andre. Arbeidet med neste prosjekt, denne gang med fullverdig spillefilmlengde, The Place Promised in Our Early Days, kom følgelig med en bratt læringskurve for Shinkai, som for første gang jobbet med et team under seg. Deretter gikk det slag i slag, med stadig større suksess, inntil det toppet seg i 2016 med den globale monsterhiten Your Name. Igjen hadde Makoto Shinkai gjort det ingen trodde ville være mulig: vippet den ruvende mesteren Hayao Miyazaki ned fra førsteplassen på listen over tidenes største japanske kassasuksesser. Og det gjort en av selvlært rakker, til og med!