Nykomponert musikk til store filmverk urframføres under Oslo stumfilmfestival
Stumfilmmusiker og -komponist Kjetil Schjander Luhr har skrevet ny musikk til to store forestillinger – 100 års-jubilanten The Phantom of the Opera og den japanske skrekkstumfilmen A Page of Madness – som begge framføres med orkester i kinosalen.

Oslo stumfilmfestival er dedikert perioden fra filmmediets gjennombrudd i 1895 til slutten av 1920-tallet, da lydfilmen kom, og blir i år arrangert for 6. gang. Med levende musikk til alle filmene og et program som spenner over mange sjangere og opprinnelsesland ønsker Cinemateket å kunne vise at stumfilm er for alle.
Åpningsforestilling med hundreåring og nykomponert musikk
Cinematekets renommerte stumfilmkomponist Kjetil Schjander Luhr har skrevet ny musikk til The Phantom of the Opera, som skal framføres live med et orkester satt sammen spesielt for anledningen: Kjetil Schjander Luhr på keyboard, Uno Alexander Vesje (harpe), Einar Halle ( cello), Kristin Bolstad (vokal/FX) og Christian Skaugen (trommer/perkusjon). Den hundre år gamle filmen åpner stumfestivalen torsdag 3. april.
I filmen hjemsøkes operahuset i Paris etter sigende av et spøkelse, et musikalsk geni som dyrker fram reserven til operaens store stjerne slik at hun tar hennes plass, og i prosessen faller hodestups for henne. Stumfilmstjernen Lon Chaney har hovedrollen som operafantomet, og filmen kan dessuten skilte med fantastiske kulisser, lyssetting og foto, samt bruk av ulike fargeteknikker.
Japansk ekspresjonistisk skrekk-mesterverk!
Et av de andre store høydepunktene under festivalen er den japanske skrekkfilmen A Page of Madness, som vises lørdag 5. april, også den med spesialskrevet musikk av Kjetil Schjander Luhr. Denne gangen eksperimenterer han med helt nye sjangere og instrumenter, og har med seg Liv Lande (koto), Wei Ting Tseng (cello) og musikere fra Dondoko Norway (taiko) foran kinolerretet.
I A Page of Madness møter vi en pensjonert sjømann og hans kone, som (muligens) har forsøkt å drukne datteren sin og seg selv, og som er innlagt på psykiatrisk sykehus. Historien fortelles delvis fra den sinnsykes perspektiv, og delvis fra den kanskje ikke helt pålitelige ektemannens perspektiv. Filmen gjorde original og djerv bruk av frapperende impresjonistiske bilder, kamerakjøringer, ekspressive kulisser og montasjesekvenser som skulle bli sentrale for den japanske filmens utvikling.
Program for barn og voksne
I tillegg til de to store stumfilmkonsertene, vises en rekke andre stumfilmer gjennom helgen. Det blir sprudlende forviklingskomedie, surrealistisk satire, klassisk Chaplin, eventyrlig Disney og en liten sniktitt på hva som fins blant våre aller eldste nitratkopier i Nasjonalbibliotekets filmarkiv, klassikere og ukjente perler. Absolutt alt vises med levende musikk i salen! Barnefamilier kan dessuten bli med på både bråkeverksted og slapstick-kurs.
Ta gjerne kontakt om du ønsker mer informasjon eller har spørsmål.
Se fullt program for Oslo stumfilmfestival
Om Cinemateket
Cinemateket er stedet for filmhistorie og filmkunst, og drives av Norsk filminstitutt. I to velutstyrte kinosaler vises de store klassikerne og mindre kjente verker fra filmhistorien, og nye filmer av spesiell interesse.
Kontaktinformasjon
Irene Torp Halvorsen
Prosjektleder og kurator på Cinemateket
Telefon: 416 57 957
irene.torp.halvorsen(a)nfi.no
Nina C. Bull
Markedsansvarlig
Telefon: 920 36 366
nina.cecilie.bull(a)nfi.no