Film fra Sør: Fortellinger fra hele verden
11. til 19. november ønsker vi velkommen til Film fra Sør, høstens vakreste filmeventyr, med unike historier hentet fra alle verdens hjørner. Vi elsker å reise i fortellinger som gir perspektiv, underholder, overrasker, gleder, varmer, får deg til å le, nikke av gjenkjennelse, eller riste på hodet av vantro.
Sist endret 10. november 2023
Filmer som kan ha potensialet til å gi deg noe ekstra, som du kan ta med deg videre når du går ut av kinosalen. Filmer fra verden utenfor våre breddegrader, som kan føles fjern for enkelte, men nær for andre. Begge deler har sin spesielle attraksjon.
Asiatiske godbiter
Kina og Mongolia står i fokus når vi serverer en rekke asiatiske godbiter. En rik flora av fortellinger, laget med en kvalitet som imponerer. Fra Ulan Bator får vi drama og skrekk. Beijing lokker med fortellinger om unge folk innenfor flere spennende sjangere. Debutanten Amanda Nell Eu fra Malaysia disker opp med vinneren av kritikeruken i Cannes Tiger Stripes, og festivalens største grøss In My Mother’s Skin får vi fra Filippinene.
Anført av den kinesiske animasjonsperlen Deep Sea, imponerer årets animasjonsseksjon med farge, tempo og fortellerglede. Iranske The Siren tar oss tilbake til krigen mellom Iran og Irak, og They Shot The Piano Player følger en amerikansk journalist i jakten på hva som skjedde med den brasilianske pianovirtuosen Francisco Tenório Júnior på 70-tallet.
I Iran og den iranske diasporaen bobler det av kreativ kraft i en fortsatt krevende tid, og viljen til å utfordre står sterkt. Iransk-amerikanske Maryam Keshavarz gir oss et skråblikk på tokulturalitetens utfordringer, men flere andre står i kø med historier som gir oss det sterkeste Iran-programmet på mange år.
Latin-Amerika byr som vanlig på de varmeste og mest brutale historiene, hvor meksikanske Lila Avilés familiedrama Totem krydrer festivalens hovedprogram. Gael Garcia Bernal briljerer i rollen som skeiv wrestler i Cassandro og med The Settlers fra Chile er vi dypt inne i den brutale western-sjangeren.
Screen Africa
Festivalens nye seksjon Screen Africa tar pulsen på subsaharisk Afrika, både alt det nye som foregår der, og ikke minst hva filmkulturen på kontinentet har produsert av filmgull gjennom årene. Vi setter fokus på regissøren Moussa Sene Absa fra Senegal, og viser hans kvinnetrilogi. Du kan oppleve nye afrikanske stemmer som bergtok årets Cannes-festival, som Balojis Omen og Ramata-Sys Banel & Adama, og ikke minst kan vi presentere festivalens nye filmkurator for afrikansk film, Mosa Mpetha. Hun står blant annet bak The Black Cinema Project, med formål å løfte frem afrikansk film. Hun har kuratert klassikeren Sambizanga og den ferske dokumentaren The Cemetery of Cinema.
Masters
Så er det bare å glede seg over gjensyn med noen av verdens største regissører. Tyrkiske Nuri Bilge Ceylan er tilbake. About Dry Grasses er et sjeldent dypdykk i sjelen til en småskolelærer, som forvitrer i sin lærergjerning på de anatoliske stepper. Hirokazu Koreeda gjør en formidabel entré med sin nye film Monster. Vi må også nevne Wim Wenders’ Perfect Days, som med sin feelgood-hommage til mesterregissøren Yasujirˉo Ozu vant pris for beste skuespiller på filmfestivalen i Cannes tidligere i år.